Alla inlägg under januari 2010

Av Mi - 23 januari 2010 20:55

Idag har vi varit en sväng till APAPs härbärge för herrelösa hundar. Intressant. Tur vi har en hundkoja under huset för utehundar, för Storasyster har adopterat en svart-vit liten krake som ser ut som en Dansk-Svensk gårdshund och heter Tito. Hundhuset är ett hål på ca 70 cm i diameter rakt in i väggen och ner i källaren som inte finns. Där är utgrävt och inrett till hundkoja med värme och A/C för hundar! Smart som sjutton, inga hundar inne här inte! Tito som den lille vännen heter är en lugn och trevlig jycke på ca 10 kg och 30 cm i mankhöjd.


I övrigt så har vi idag haft ca 15 grader varmt och Lillebror och Magistern har startat grillen ute. Det blev hamburgare och köttkorv. Rackarns gott.


/Mi


Av Mi - 22 januari 2010 09:45

Det här påminner om kryddsalvia. Mjuka lite ludna blad, låga blåbärsrisbusklinknande växtsätt. Också här vedartad stam. Men det luktar inte

något! Smular man stammen mellan fingrarna luktar det jättegott, parfymliknande, men bladen inte alls. För att det är Januari?

Jag kikade i en bokhandel på en spansk flora, 12 cm tjock är den och täcker balearerna och kanarieöarna också, men för 110 EUR ???? SnålHustrun  backade. Hon kör på  "Fråga en vän" istället!

  

Av Mi - 21 januari 2010 18:59

Nu när vi ändå är igång med trädgårdsfrågor... Någon som vet vad den gröna kvisten är? Man kryddar kött och fågel med den, färsk. Kvisten är vedartad och när man bryter av den luktar den friskt sött, men doften försvinner mycket snabbt. De små smala bladen (obs EJ barr!) doftar något som påminner om ene men  busken växer som rosmarin, mer. Den har just nu mycket små violliknande ljusblå-lila blommor. Om man torkar grenen försvinner all doft/smak så det är

användande av vintergrön färsk just nu.  Vad kan det vara? Doftar inte rosmarin, iallafall inte sån svensk som jag har i rabatten därhemma. Idéer  - någon?


  

Av Mi - 21 januari 2010 17:34

   Idag har det varit helt otroligt väder! Jag släpade ut min dator och telefon till pation och satt där och arbetade ett par timmar. I t-shirt!

Grannen, Rodrigo, kom och frågade om jag ville ha en kurs i trädbeskärning på lördag. Tja, med mer än 30 olivträd och en massa fruktträd och andra skumma växter så, javisst. Jag fick sådan inspiration att jag nu i kväll gav mig på att öva lite. Jag klippte lite här och där i Yuccapalmen, i solfjäderspalmen och i ett av olivträden. Det senare var väl ok, men jag måste nog skaffa bättre verktyg...

  

Min lilla sekatör förslår inte långt!

Av Mi - 20 januari 2010 18:05

Idag regnade det inte. I skuggan hade vi 16 grader och solen sken till och från. Jag inspirerades att torka tvätten utomhus! Det luktar så gott av ene och salvia när solen skiner på backarna här! Jag har varit ute och sett mig om i trädgården och hittat ett perfekt ställe att plantera mitt nya lilla fikonträd. Japp. Finfin liten platå i söderläge mitt i backen. Ingen skymd utsikt från pation eller fönstren i huset.  Till helgen ska jag sätta lökfrön och paprika och tomatfrön ute i trädgårdslandet. Gurkan och squashen måste vänta en månad till innan man sätter dem. Suck. Vilken trög VÅR   


  

Av Mi - 16 januari 2010 22:15

Låååång dag. Alla våra telningar ville gå på stor märkesrea i Madrid. Alla stora designers var där... och vi. Suck och pust. INTE min uppfattning om en underbart skön lördag, precis. Den enda ljuspunkten var väl i så fall att det stod en gammal man och sålde rostade kastanjer vid vägen. 12 st för 1 EUR. Kalasbra.

Det shoppades annars på Burberry, SwordFish och Converse. Ojojoj. Vi hade faktiskt med oss FYRA ungar. Inte alldeles lätt att hålla ordning på med tanke på att det var 125 designerbutikers fabriksutförsäljning av förra årets kollektioner.

På macken nere i dalen stod en ny gammal herre i kassan. Han ville absolut veta varför jag inte var blond. Det måste alla svenska kvinnor vara. Han ville också veta om jag var ensamstående med alla de ungdomarna... Kan undra om han tänkte ta på sig delat ansvar   

Kvällen avslutades med spansk variant på lasagne, och tvkväll. Favvoprogrammet i familjen är Spain got talent. De har samma artister varje lördag och vi gillar speciellt en eländigt kass  buktalerska, Doña Cara med den elaka häxan. Hon pratar med samma entoniga röst och rör lika mycket på läpparna vare sig det är hon själv eller häxan som ska prata. Hon suger fett, som ungarna säger.

Den stora frågan är om det är en uttagstävling kanske, och hon har gått vidare varje lördag?  

  

Av Mi - 15 januari 2010 20:09

Idag var Lillebror och Lillasyster på skolutflykt. Till Moderna Museet i Madrid. Gossen var djupt imponerad över Picassos verk. " Ser alkoholistmålat ut". Dalí var troligen påverkad av mycket starkare saker än så... Hårda ord från den kräsne betraktaen. Miró ? Tja, man behövde tydligen ingen större talang för att  betraktas som konstnär. Konstig-när.

/Mi

  

Av Mi - 14 januari 2010 18:41

Här uppe i bergen är det sol och 15 grader varmt idag! Men lervällingen som tagit snöns plats precis överallt i hela geografin är vedervärdig. Man sjunker som i kvicksand när man går ut. Ingen aning om hur Magistern, Lillasyster och Lillebror

kom till skolan, för kl 10 satt grannen fast med sin 4x4 i smeten utanför vår grind! Nåja, inget slår förstås en Nissan Note i vare sig åkkomfort eller terrängkörning.

Vi funderar på att skaffa en bil till. En som klarar alla sorters vägar eller ickevägar som man måste köra på här. Hustrun har fått förtroendet att välja helt själv.

Kriterier?  Billig. Tålig. Dieselsnål. Vacker. (öh, nej, det behövs inte!) Hållbar. Låg skatt.  Så - vad blir det då?  JO!
  

I grannbyn, Pozo, en mil bort, finns en vit Defender med 2 framsäten, 2 baksäten och 4 sidosäten i baguschen som Storasyster säger! Japp. Perfa om vi fortsätter med hennes vokabulär!
Vad tycker ni, gó vänner? Åsikter- Någon?

/mi

Ovido - Quiz & Flashcards