Alla inlägg under november 2009

Av Mi - 27 november 2009 16:39

Jag är inte säker på att en svensk hårfrisörska skulle säga det till en sprillans ny kund... Men Frun, ni har ju ingen frisyr!. För att sedan fråga om jag klippt mig själv! Det förstod jag inte just då, det lät mer som "är det länge sedan ni klippte er, Frun" på vilket jag svarade Javisst!. Så var det alltså inte. Jag har alltså medgivit till frissan att jag klippt mig själv. MEN DET HAR JAG INTE!

Tvätt, klippning, full uppmärksamhet från hårtvätterskan, golvsoparen, frissan själv och tre äldre damkunder gick lös på hela 8 Euro, dvs ca 80 kronor. Jag lämnade en tia, och omgående sprang frissan och hämtade min fleecetröja, klädde på mig den, drog upp dragkedjan till hakan (och undgick med nöd och näppe att nypa hakan i kedjan...) och pussade mig på båda kinderna. Det tolkar jag som att 2 euro var lite för mycket i dricks...

Av Mi - 26 november 2009 20:51

Vi har fått nycklarna till stugan i bergen! Lördag morgon flyttar vi in.

Här kommer ett par smakprov!

 Magistern provar nyckeln...   Grillplats med utsikt... 

Förrådet och fruktträdgården...

Av Mi - 23 november 2009 19:35

Hustrun har varit på marknaden i Alcobendas. Syftet var att hitta ett par gamla porslinsfat eller ett par trevliga korgar till gästhanddukarna till badrummen i huset som vi börjar flytta in i så smått imorgon kväll redan. Kanske lite trevliga keramikbyttor och skålar också. Det var ingen så'n marknad. Det var fiskmarknad. Till Magisterns fasa kom Hustrun hem med bläckfisk istället för en helt ofarlig oskyldig skål!  Det är fräscha hallar, fina råvaror, så var för inte? Mums. Eller? Så! Nu åker den spanska kokboken Hustrun köpte i lördags inne i Madrid fram...     

Av Mi - 22 november 2009 19:37

Detta är en av de centrala rondellerna i Madrid. Gissa hur många av dessa bilar som faktiskt INTE är parkerade....

Av Mi - 22 november 2009 19:30

Jo, för att mota på de som parkerat för att handla, förtåsssss

Av Mi - 22 november 2009 19:26

Det är skrämmande hur snabbt man blir besatt av saker som det är brist på. Parkeringsplatser. Idag var Hustrun mycket mycket nära att parkera i innerfilen i rondellen 200 m från lägenheten! Vi glömde bort att det i katolska länder som regel inte är öppet i butikerna, så vi körde en sväng till IKEA för att inhandla sänglinne och handdukar. Stängt. I och för sig gör sig IKEA som bäst när det är stängt, men iallafall. Vi hade innan vi åkte en finfin plats "bara" 10 minuters promenad från hemmet. När vi kom tillbaka var det fullt. Vårt kvarter, nästa.. och nästa! Suck. 4:e rundan, när det inte fanns platser närmare än en halvtimmes rask promenad hemifrån, gav hustrun så när upp. Det fanns en lucka i innerfilen i en av rondellera... frestande. Magistern påminnde dock om vad böterna är. Suck.  Bara att vandra vidare alltså.

Det är så illa att när man sätter sig i bilen för att åka iväg, är man sugen på att parkera i lediga rutor efter hela vägen fram till målet, även om det inte är läge just då. För säkerhets skull så att säga.Obestämd

Av Mi - 22 november 2009 10:30

Vaknade med träningsvärk i vaderna. Ja, inte Magistern förstås. Beslutade att bästa sättet att lätta upp det hela var en snabb promenad. Här var det dock Magistern som var ansvarig... Promenaden gick ca 50 meter till vårt kvarterscafé, där en normal spansk standardfrukost intogs. Café cortado ( espresso med lite lite varm mjölk) och churros. Churros är skumma. Det är friterad pannkakssmet, tror vi. Det smakar knapriga dylika, iallafall! Gott, men väl fett och inte så mycket protein som vi normalt sätter i oss till frukost, som ändå ska vara dagens mest stabila måltid. Vi hoppade öve den obligatoriska morgoncigaretten, men fick nog i oss en rejäl dos nikotin ändå, eftersom alla andra höll fast vid vanan.  

Ovido - Quiz & Flashcards